Affiliate marketing
Firma provozující affiliate program vyplácí odměny svým affiliate partnerům za přivedení zákazníka. Používá se také označení partnerský nebo provizní program. Návštěvníky můžeš k inzerentovi posílat pomocí odkazů a reklam na svých vlastních webových stránkách, přes odkazy v článcích vkládaných do volných databází článků, pomocí odkazů v reklamních emailech a podobně.
Návštěvníky směruješ na své vlastní stránky a odtud k inzerentovi nebo je posíláš například z placené inzerce ve vyhledávačích přímo na stránky inzerenta. Této metodě se říká directlinking. V případě ppc inzerce narazíš na omezení ze strany vyhledávačů. U Googlu se například na jedno klíčové slovo nezobrazí dvě reklamy se stejnou cílovou url adresou, takže soupeříš o zobrazení inzerátu s dalšími affiliate partnery nebo dokonce se samotným provozovatelem programu. Proto některé affiliate programy directlinking zakazují nebo mají seznam klíčových slov, na která nesmíš inzerovat.
Většina affiliate programů je jednoúrovňová, můžeš se ale setkat i s víceúrovňovými. V tom případě získáš kromě provize z vlastních prodejů také odměnu za prodeje partnerů, kteří se přes tebe do daného affiliate programu zaregistrovali.
Affiliate sítě
Affiliate síť působí jako prostředník mezi inzerenty a affiliate partnery. Síť se stará o technickou stránku věci, přijímá platby od inzerentů a vyplácí odměny partnerům. Výhodou pro tebe jako partnera je větší výběr inzerentů na jednom místě a jedna společná výplata ze všech programů, které daná síť nabízí.
U nás funguje affiliate síť Potenza, ve které najdeš například kampaň od společnosti UPC nebo ING. Ze zahraničních sítí stojí za pozornost Zanox, kde má kampaně také několik českých firem.
Individuální affiliate programy
Kromě affiliate sítí existují také individuální affiliate programy. V takovém případě si daná společnost spravuje program sama. Stará se o technickou stránku věci i o jednotlivé platby partnerům. Pokud se rozhodneš propagovat individuální affiliate program, zjisti si informace o firmě, která jej provozuje. Je možné, že najdeš zkušenosti dřívějších partnerů s opožděnými platbami a podobně. Dobře si také pročti podmínky spolupráce a dej pozor například na nepřiměřeně vysoko nastavenou minimální částku výplaty.
České affiliate programy přehledně rozdělené do kategorií najdeš na Webtrhu. Zajímavý je také Provizni-system.cz, ve kterém je sdruženo několik internetových obchodů společnosti Vivantis a.s. s různým sortimentem.
Nejpoužívanější kompenzační modely
PPS (Pay Per Sale)
Většina affiliate programů nabízí partnerům provizi založenou na podílu z hodnoty objednávky, kterou zákazník uskuteční. Odměna je stanovená procentuálně nebo fixní částkou. Jde buď o odměnu pouze z první objednávky, z opakovaných objednávek po určité období, nebo dokonce ze všech objednávek, které doporučený zákazník později uskuteční. Výše provize se liší obor od oboru, u elektroniky to jsou jednotky procent, u informačních produktů se můžeš setkat s desítkami procent.
PPA (Pay Per Action) / PPL (Pay Per Lead)
U tohoto modelu získáš fixní částku za každého návštěvníka, kterého jako partner doporoučíš a který na inzerentových stránkách vykoná požadovanou akci. Akcí může být například registrace, vyplnění formuláře nebo přihlášení k odběru emailových novinek.