Vytváření vlastních internetových stránek
Kromě práce na zakázku můžeš vytvářet internetové stránky pro sebe. Místo jednorázové odměny se ti nabízí řada možností, jak z webu získat pravidelný pasivní příjem. Své běžící webové stránky můžeš samozřejmě také nabídnout k prodeji.
Typy webových projektů
Blog
Blog je ideální, pokud tě baví psát a navíc máš nejlépe buď odborné znalosti v nějaké oblasti, nebo píšeš kontroverzním způsobem, který polovinu čtenářů rozzuří a polovinu nadchne. V těchto případech máš dobrou šanci vybudovat úspěšný blog. Pokud z něj chceš mít později příjem, určitě zvaž zprovoznění na své doméně. Blogovací služby, které ti umožňují zdarma zakládat stránky zpravidla na doménách třetího řádu, jsou sice snadným řešením, často ale uživatelům zakazují vkládat jakoukoliv inzerci.
Pro vytvoření blogu nemusíš umět programovat, existují volně dostupné hotové skripty, které jej budou pohánět. Mezi populární patří WordPress, pro který je navíc k dispozici bezpočet grafických vzhledů. Pokud si na jeho instalaci netroufáš, bude tě zprovoznění stát řádově stokoruny.
Ministránky / Mikrostránky
Jako mikrostránky se označují obsahové weby malého rozsahu pojednávající zpravidla o úzce zaměřeném tématu. Díky specifickému obsahu se většinou dají dobře monetizovat a také bývají pomocí zpětných odkazů použity pro podporu větších projektů.
Text pro mikrostránky použij nejlépe originální, odnikud neokopírovaný. Vyhneš se tak pravděpodobnému porušení autorského zákona a navíc tvé stránky nebudou internetovými vyhledávači penalizovány za duplicitní obsah. To platí pro všechny texty, které na své blogy nebo webové stránky vkládáš. Mikrostránky můžeš postavit na zmíněném redakčním systému WordPress, který je vhodný nejen pro blogy.
Složitější webové stránky
Pustit se můžeš také do složitějšího webového projektu, kde se na jeho fungování aktivně podílí jeho návštěvníci. Patří sem například servery umožňující vkládání inzerce, seznamky, diskuzní fóra a mnoho dalších. Pokud vytvoříš užitečnou a uživatelsky přívětivou službu, lidé se budou na tvé stránky vracet a sami vytvářet jejich obsah.
Tady už budeš potřebovat pokročilejší znalosti nějakého serverového skriptovacího jazyka, jako je PHP, a vědět, jak pracovat s databází, například MySQL. Základní znalost těchto a dalších technologií pro vývoj webových stránek ti bude prospěšná také při zadávání zakázky někomu zkušenějšímu, protože budeš zhruba vědět, jaké jsou možnosti a omezení.
Způsoby monetizace
Je řada možností, jak svoje webové stránky zpeněžit. Většinou máš na výběr mezi použitím reklamního programu zprostředkující firmy a mezi přímou domluvou s inzerentem. Inzerenta budou zpravidla zajímat statistiky návštěvnosti, pro jejichž měření můžeš použít Google Analytics.
PPV (Pay Per View)
Získáváš odměnu za zobrazení reklamního prvku. Ceny se často udávají za tisíc zobrazení. Pro toto množství se používá zkratka CPM nebo CPT. Na tomto principu fungují také reklamní systémy, kde za zobrazení reklam získáváš kredity. Ty pak využiješ buď pro vlastní inzerci, nebo je nabídneš k odkoupení.
PPC (Pay Per Click)
Získáváš odměnu za každé kliknutí návštěvníka tvých stránek na reklamní prvek. Velké oblibě se těší program AdSense od společnosti Google. Na reklamy na svých stránkách neklikej, ani k tomu nenabádej své přátele. Inzerenti nemají o taková kliknutí zájem a tvůj účet bude při odhalení zablokován.
Affiliate programy: CPA / CPS
Viz. Affiliate marketing.
Prodej zboží
Viz. Prodej zboží.
Pokud provozuješ elektronický obchod nebo na internetových stránkách nabízíš své služby, zaměř se na své vlastní prodeje a zvaž, zda má vůbec smysl odvádět si návštěvníky ze stránek umístěním reklam. O tom, Kam reklama nepatří, píše PPC expertka Petra Větrovská. Na jejím blogu najdeš řadu užitečných informací především o placené reklamě ve vyhledávačích.
PPT (Pay Per Time)
Získáváš odměnu za předem sjednanou dobu, po kterou se bude reklamní prvek zobrazovat. Tento způsob se většinou domlouvá přímo s konkrétním inzerentem.
PPP (Pay Per Post)
Získáváš odměnu za zveřejnění reportáže, recenze nebo článku, zpravidla komerčního charakteru. Zatím u nás není program sdružující zájemce o tento typ inzerce. V zahraničí takto funguje například PayPerPost.com.
Prodej zpětných odkazů
Získáváš odměnu za umístění zpětného odkazu. Sem by se dalo zahrnout výše zmíněné DirectoGlobal, i když jsou v něm nabízeny krátké textové inzeráty a ne pouze samotné odkazy. V zahraničí patří k nejpoužívanějším serverům pro prodej a nákup zpětných odkazů BackLinks.com.
Zpoplatnění obsahu a služeb
Můžeš také zkusit zavést poplatky za bonusové materiály, ať už jsou to články, které nejsou volně dostupné na blogu, podrobné videonávody a podobně. Svým návštěvníkům můžeš také nabídnout zvýhodněné funkce jako vip status na seznamkách, zvýrazněné zobrazování inzerátu v online bazarech, přednostní zápisy v internetových katalozích a podobně.
Platby od uživatelů lze přijímat různými způsoby. V českém prostředí ti dobře poslouží bankovní převody, u kterých je ale nevýhodou zpravidla několikadenní prodleva. Zpoplatněné Premium SMS jsou pro uživatele naopak rychlou a pohodlnou možností, ale připrav se na to, že značná část platby připadne mobilnímu operátorovi. Používání platebních a kreditních karet pro platby na internetu u nás není příliš rozšířené, takže je společně s PayPalem ber spíše jako doplňující možnost.
Prodej webových stránek
Své webové stránky můžeš nabídnout k prodeji. Poptávka je nejen po velkých projektech, ale také po mikrostránkách a blozích. Kupci mají zájem jak o úplně nové weby bez návštěvnosti a zisků, tak o weby navštěvované a ziskové.
Pokud stránky vytváříš už s tím, že je chceš prodat, je dobré před oslovením zájemců získat alespoň nějakou návštěvnost a příjmy. Cena takového webu při prodeji se pak zpravidla určuje jako několikanásobek měsíčního příjmu plus náklady na jeho zprovoznění, což zahrnuje grafický návrh, programování, psaní textů a podobně.
Ideální místo k prodeji a nákupu webů je sekce Trh webů na Webtrhu, pro nabídku a poptávku inzerce je pak určená sekce Trh inzerce. O tom, jak se prezentovat při nabídce reklamního prostoru, se podrobně rozepsal Drago ve článku Jak efektivně prodávat reklamní místo na stránce.